SVT pudlar efter situationen med Carina Bergfeldt – kan ha brutit mot reglerna: "Otydligt"
SVT är nu självkritiska efter reklamsituationen med programledaren Carina Bergfeldt.
I slutet av mars lanseras programledaren och journalisten Carina Bergfeldts, 43, bok ”En bra dag att dö”.
Inför boksläppet har Carina intervjuats av flera tidningar, och syns bland annat på omslaget av Icas reklamtidning Stammis.
Nu rapporterar Dagens Nyheter att SVT är självkritiska då detta kan bryta mot reglerna för medarbetare gällande reklam.
SVT pudlar efter situationen med Carina Bergfeldt
Intervjun med Carina presenteras inom ramen för ett samarbete mellan Ica och strömningstjänsten Bookbeat, skriver Dagens Nyheter. Detta samtidigt som hon är programledare för den egna talkshowen i SVT.
Problematiken kring detta uppstår då SVT har strikta regler kring att medarbetare ”inte ska medverka i reklam eller säljfrämjande aktiviteter”.
I ett meddelande till Aftonbladet förklarar SVT:s presschef Camilla Hagert att SVT har godkänt intervjun för Carinas nya bok, men att man borde ha kollat upp när artikeln skulle publiceras.
”I det här fallet borde SVT ha försäkrat sig om att publiceringen inte skulle komma direkt efter avslutad säsong av hennes talkshow eftersom SVT har karantänsregler i samband med medarbetares boksläpp”, skriver hon till tidningen och fortsätter:
”Nu blev det otydligt att Carinas medverkan i tidningen är en författarintervju.”
VIDEOS FRÅN svenskdam
Carina Bergfeldts egna ord
I ett meddelande till Aftonbladet skriver Carina själv att hon ställt upp på intervjuer med flera tidningar inför boksläppet, och att SVT godkänt allt.
”Jag har tackat ja till begravningstidningar, kvinnomagasin, kundtidningar och veckomagasin och jag kommer under de kommande veckorna vara på omslaget på flera av dem”, skriver hon till tidningen och fortsätter:
”Det enda jag pratar om, i alla intervjuer, är min bok, som jag lagt sex år på att skriva. Vill tidningarna placera mig på omslaget är det upp till dem”.