SVT:s ovanliga undantag för Pernilla Wahlgren – nya beslutet inför Allsång på Skansen
SVT gör nu ett historiskt undantag inför att Pernilla Wahlgren blir nya Allsångsledaren på Skansen.
Det var i oktober som SVT äntligen kunde avslöja vem de valt som ny programledare för det folkkära programmet "Allsång på Skansen".
Efter flera månader av spekulationer kring vem som skulle ta över stafettpinnen från superproffset Sanna Nielsen stod det nu klart:
Det är ingen mindre än artisten och tv-profilen Pernilla Wahlgren som kommer sjunga "Stockholm i mitt hjärta" varje tisdag hela sommaren lång.
VIDEOS FRÅN svenskdam
Pernilla Wahlgrens plan för "Allsång på Skansen"
När nyheten blev officiell gästade Pernilla Morgonstudion i SVT och berättade om känslorna kring det mäktiga uppdraget.
– Det är så stort, så hedrande och smickrande. Jag är så glad att axla den här manteln efter alla Allsångsledare som kommit före mig, sa hon då.
Pernilla förklarade även hur hon vill sätta sin egen prägel på det folkkära programmet.
– Det är inte ett program man vill göra om, för det fungerar så bra som det är. Eftersom jag jobbar mycket med humor så vill jag gärna föra in det så mycket jag kan.
SVT:s ovanliga undantag för Pernilla Wahlgren – nya beslutet inför Allsång på Skansen
Sajten Resumé kan dock avslöja att SVT kommer göra ett historiskt undantag för Pernilla.
SVT, som är ett Public Service-bolag, har nämligen strikta regler kring att de programledare som syns i rutan inte gör reklam för exempelvis varumärken och produkter vid sidan om.
Men som många vet är reklam en väldigt stor del av Pernillas yrke. Hon har över 786 tusen följare på Instagram och gör återkommande marknadsföring för bland annat det egna hudvårdsmärket L’ACUILA och ViktVäktarna, som hon är ambassadör för.
I ett mail till Resumé förklarar Ebba Adielsson, ansvarig utgivare och programchef, hur man ser på detta.
– Men hon har utöver sitt artisteri också en annan kommersiell karriär med egna varumärken och det kommer hon att få fortsätta att ha, men hon får inte koppla ihop sitt uppdrag i Allsången med lansering av produkter eller tjänster.
Ebba Adielsson förklarar även att det viktiga är att Pernilla "inte får utnyttja sitt programledarskap för att sälja sina produkter."
– Grunden i SVT:s policy är att den som leder ett program i SVT inte får delta i reklamkampanjer under ett par veckor före och ett par veckor efter att man är som mest aktuell i rutan, det gäller alla. Och i det här fallet gäller det fyra veckor före säsongsstart och fyra veckor efter avslut.
Allsången har premiär 27 juni och pågår varje tisdag till 15 augusti.