Tittarna rasar mot bilderna i Efter Fem – har anmälts: "Osmakligt"
Anna Brolin och Efter fem plockade upp en riktigt het potatis när den senaste Ica-reklamen avhandlades. Den har enligt TV4 vållat nio anmälningar till Granskningsnämnden och ett tjugotal till Reklamombudsmannen.
Bilderna i Efter Fem anmälda till Granskningsnämnden
Anledningen är att karaktären Ica-Sebastian, spelad av Magnus Skogsberg Tear, har sällskap av två avklädda män i en sekvens av reklamen. På Icas officiella Facebook-sida har reklamen beskrivits som både "osmakligt" och "insinuerande".
Men enligt Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Göteborgs universitet, har reklamen lyckats.
– Alla kommer inte gilla det, men det är en del av det. Vi får något vi inte förväntar oss som väcker starka känslor och får människor att verkligen reagera, till och med anmäla den. Då har den delvis nått sitt syfte, för vi har kommit att reagera på den, säger Eva i Efter Fem.
– Icas varumärke har alla som målgrupp, men genom deras dokusåpa har de olika personligheter som ska tala till specifika målgrupper. En del kommer inte gilla och bli väldigt upprörda och sen kommer en ny reklam och det kommer falla i glömska.
Icas svar: "Öppet samhälle för alla"
Sofia Swärd, projektledare på Icas marknadsavdelning, säger i en kommentar till Efter fem:
VIDEOS FRÅN all
– Vi är medvetna om att vår reklam engagerar. I veckans film gör Ica en blinkning till hur influencers ibland visar upp saker de handlat. Hur vi dramatiserar och skapar handling i filmen med hjälp av Ica-Sebastian och övriga karaktärer är del i det arbetet, och i andra filmer gör vi på andra sätt för att förstärka och driva frågan om ett öppet samhälle för alla.