SVT satsade stort: Blev inte alls som tänkt - nu rasar tittarna: "Fel TV-kanal"
Det omåttligt populär TV–konceptet har haft premiär på public service-kanalen – nu rasar tittarsiffrorna.
Drag Race Sverige fick premiär på SVT 1 efter semifinalen av Melodifestivalen sändes i mars. Då hade programmets första avsnitt 726 000 tittare.
När andra avsnittet av den svenska upplagan sänds har tittarsiffrorna rasat.
Det var endast 187 000 tittare som slog sig ner i tv-soffan för att ta del av fortsättningen efter pilotavsnittet.
”Det är sämre tittning än vad vi hoppats på”, skriver Sindre Lind-Åkerblom, marknadsförare på SVT, i ett mejl till Aftonbladet.
Tittare rasar efter dåliga resultatet "Fel TV-kanal"
Den amerikanska upplagan av TV-serien har gått att streama på Netflix. SVT har förhoppningen att fler ska hitta till programmet i sinom tid - speciellt genom streamingalternativet SVT play.
”Programmet är bara i sin linda och vi tror absolut att det kommer hitta sin publik, särskilt på SVT play”, skriver Lind-Åkerblom vidare.
Nu rasar tittare och tyckare:
"Fel tv kanal tyvärr" skriver en användare på Aftonbladets Facebooksida.
"Sälj konceptet till TV4" skriver en annnan.
Let´s dance-profilens fascination efter SVT-premiären
En av de som uppskattar att Drag Race Sverige har landat i SVT:s händer är Let´s dance-aktuella Andreas Wijk, 30.
Han berättar för internationella följare att Drag Race Sverige sänds på en public service-kanal och att han anser att det är en riktig dröm.
@andreaswijk Welcome to 🇸🇪🏳️🌈!!! ✨❤️🩹✨❤️🩹✨❤️🩹✨❤️🩹✨❤️🩹✨❤️🩹✨❤️🩹#dragbantennessee#dragshow#dragshowban#dragrace#rupaulsdragrace#dragshows#dragracecontent#lgbtq#lgbtqplus
♬ original sound - Andreas Wijk
Foto: TT