Avslöjade! Här tvingas Madeleines företag blixtändra pinsamma tabben
Det märks att prinsessan Madeleine blivit varm i kläderna efter flytten från USA tillbaka till Stockholm.
Madeleines ökade synlighet
Inte nog med att hon roat sig med härliga utekvällar i Stockholmsnatten, både tillsammans med bästa väninnorna och med maken Chris O'Neill, hon har också synts alltmer sida vid sida tillsammans med mamma drottning Silvia – oftast i sin roll som vice hedersordförande för World Childhood Foundation.
Ja, flytten hem verkar ha gjort gott för prinsessan som länge talat om hur mycket hon saknat att vara nära både familj och vänner.
– Det är klart man saknar familj och vänner jättemycket. Barnen frågar nästan varje dag: ”När får vi åka till Sverige?”, sa hon SVT:s "Året med kungafamiljen" redan för två år sedan.
Och det är tydligt att hon hungrat efter att sätta tänderna i arbete. Förutom Childhood har hon nu kommit med nästa besked i karriären.
Madeleine startar hudvårdsserie
Under måndagen stod det klart att den svenska prinsessan, tillsammans med företaget Weleda, står som grundare till det nya hudvårdsmärket MinLen.
"MinLen är det första naturliga, ansvarsfulla hudvårdsmärket i flera generationer i Europa – skapat med behoven hos både unga och växande familjer i åtanke." skriver prinsessan i ett inlägg på Instagram.
Starka kritiken mot Madeleines satsning
Även om många rojalister runt om i landet hurrade för beslutet, var det andra som ställde sig mer skeptiska – av flera anledningar.
Bland hennes följare kommenterade flertalet att det är "världsfrånvänt" att starta ännu ett hudvårdsmärke i mängden av de som redan finns, samtidigt som krig och ekonomisk kris härjar i samhället och i världen.
Andra reagerade starkt på att Madeleine inte stämplade inlägget som marknadsföring. Två anmälningar kom efter nyheten till och med in till Reklamombudsmannen och på Konsumentverkets hemsida beskrivs riktlinjerna för liknande inlägg:
"När företag, inklusive influencers, marknadsför en vara eller tjänst måste det tydligt framgå att det rör sig om reklam. Det är förbjudet med dold marknadsföring. Om marknadsföring blandas med andra uppgifter är kravet på tydlighet särskilt högt eftersom det då kan vara svårt att urskilja vad som är marknadsföring."
Hovexperten: "Problematiskt"
Men desto fler lade fokus på att Madeleine kommer använda sitt namn Bernadotte i samband med lansering och försäljning av produkten.
En förklaring på detta ges av hovet på deras hemsida:
"Eftersom den nya verksamheten är privat och inte är kopplad till Prinsessans ställning i det Kungl. Huset kommer Prinsessan i företagssammanhang använda namnet Madeleine Bernadotte."
Svensk Damtidnings chefredaktör Johan T Lindwall ställer sig kritisk till detta och menar att det kan bli "problematiskt" att använda Bernadotte eftersom alla då vet att det är prinsessans varumärke.
– Även om Madeleine inte skulle använda prinsesstiteln vet alla att det här är prinsessan Madeleine av Sverige, säger han i Efter fem.
Företagets miss – använde Madeleines titel
Men trots att både hovet och Madeleine gjort det tydligt att hennes titel inte kommer nyttjas i marknadsföringen, är det redan nu uppmärksammat att företaget de facto gjort det.
I ett inlägg på X är det en uppmärksammad följare som lagt märke till att MinLens officiella konto använt sig av titeln prinsessa i biografin – en miss som åtgärdades under torsdagen och istället byttes ut till Madeleine Bernadotte.