Populärt: Drottning Silvia Kronprinsessan Victoria Prins Daniel Prinsessan Madeleine Marius Borg Höiby Norska kungahuset

Jenny Strömstedts hårda kritik efter TV4:s hastiga beslut – nu ber dem om ursäkt: ”Ibland felar vi”

12 okt, 2024, 10:00
author Vendela Lönnqvist
Vendela Lönnqvist
TT, TV4
Nu har företaget gett svar på tal efter Jenny Strömstedts starka kritik.
Annons
Niklas Strömstedts okända bråk med JennyBrand logo
Niklas Strömstedts okända bråk med Jenny

Hon är en av de vassaste knivarna i lådan på TV4.

Tittarfavoriten Jenny Strömstedt

Jenny Strömstedt, 52, är någon man kan lita på att se i tv-rutan och med sina kunskaper, expertis och härliga karisma har hon under de två decennierna hon varit kanalen trogen kommit att bli en riktig tittarfavorit.

Vi är som mest vana att se henne ratta Nyhetsmorgon, men Jenny har haft mer allvarliga arbetsuppdrag än så – bland annat har hon fått leda flera valvakor.

Jenny Strömstedt bevakar USA-valet

Årets ödesdigra val i USA är inget undantag.

Jenny kommer tillsammans med USA-kännaren Andreas Utterström och författaren och före detta partistrategen Per Schlingmann befinna sig i händelsernas centrum under TV4:s bevakning av det amerikanska presidentvalet.

Annons

– Det är en valrörelse i USA som liknar ingen annan, vilket också betyder att intresset är enormt och då kände vi ett sug efter att kunna stanna upp och fördjupa oss både med stora penseldrag men även i detaljerna, har programledaren sagt i ett pressmeddelande.

Men planeringen inför resan över Atlanten har inte gått som en dans.

Jenny Strömstedts ilska mot SAS

Det skulle nämligen visa sig att resan till USA blev saftigare än hon hade tänkt. När kanalen sköt fram resedatumet bokade Jenny snabbt om resan, vilket gick bra för flygbolaget SAS – så länge hon betalade ombokningsavgiften på 15 kronor.

"Det är det här jag missar. Jag har tydligen följt länken kundtjänst skickar mig och gjort en kortbetalning – som inte gått igenom. Jag hade förmodligen stängt kortet för köp vilket jag ofta gör av säkerhetsskäl", skrev Jenny på sin Instagram under onsdagen.

"Sedan lever jag i frid och fröjd och tror att jag har min biljett säkrad och kära. Tills jag idag behöver boka om - igen - för så kan yrkeslivet vara. Då är HELA min resa avbokad, borta, finito. Liksom de 30 943 kronorna."

Jenny Strömstedt om framtiden i Nyhetsmorgon: ”Får stå ut”Brand logo
Jenny Strömstedt om framtiden i Nyhetsmorgon: ”Får stå ut”

Jenny Strömstedts öppna brev till SAS

Upptäckten gjorde att Jenny, efter samtal med flygbolaget och en ny biljett för ytterligare 8 000 kronor, gick ut till sina 322 000 följare på Instagram för att varna – och ge ett syrligt svar till flygbolaget.

Annons

"Jag har förstått att ni är ett bolag i kris men akta er för att låsa in er i rigida datasystem som ger noll utrymme för rimliga kundbemötanden. Alla människor, kanske särskilt kunder, begår misstag. Då behövs det människor med mandat att ge mänskliga svar."

SAS svar till Jenny Strömstedt

Under torsdagen har programledaren fått svar på tal från flygbolaget, som erkänner det bristande systemet som de benämner som orimligt.

"Det är något vi måste se över genast, vi måste helt klart ha en bättre process med varningar och som du säger mer tydlig information så kunden snabbt kan reagera", skriver de bland annat enligt en skärmavbild från Jennys Instagram.

I en kommentar til Expressen utvecklar flygbolagets presskontakt Alexandra Lindgren-Kaoukji ursäkten:

– Ibland felar vi och då är vi tacksamma att få reda på det, så vi kan titta på det och förbättra. Dels kan vi göra något åt den här individuella resan, men framför allt har vi fått upp ögonen för att vi har ett dåligt system. Det borde komma en varning som säger ”din resa saknar ett element”.

Annons